DOELGROEPEN
Benaming afdelingen VSO Talryk
Er wordt onderwijs gegeven in verschillende afdelingen, gericht op verschillen in ontwikkelingsperspectief, onderwijsbehoeften en begeleidingsbehoeften.
Doelgroep ZML
Het betreft leerlingen bij wie sprake is van een ernstige structurele beperking in de onderwijsparticipatie die blijkt uit een leerachterstand
Het ontwikkelingsperspectief is gericht op uitstroom naar een vorm van dagbesteding (activiteitengericht of arbeidsmatig) en (beschutte) arbeid. Tevens kan er worden uitgestroomd richting vervolgonderwijs (PRO of MBO). In fase 1 en 2 wordt meestal gewerkt met een leerkracht én een onderwijsassistent. De ZML-doelgroep heeft een uitdagende leeromgeving nodig, die uitnodigt om de eigen leefwereld te ontdekken, te verkennen en te vergroten
Doelgroep ZML Intensief
Deze leerlingen hebben, naast een verstandelijke beperking (zie doelgroep ZML), een meer dan gemiddelde behoefte aan structuur en begeleiding. De doorgaans ernstige psychiatrische problematiek van deze leerlingen verstoort in grote mate hun sociale en cognitieve ontwikkeling, hun leerprocessen en hun functioneren op school. Het is voor deze leerlingen moeilijk om zichzelf, het gedrag van andere mensen en hun leefomgeving te interpreteren en te begrijpen. Vaak is de impulsbeheersing voor deze leerlingen een probleem. Dit geeft problemen in omgang met anderen alsook in het organiseren van taken en handelen. Bepalend voor de plaatsing in een klas ZML Intensief is dat de structuur- en begeleidingsbehoefte van de leerling groter is dan de klassen ZML Belevingsgericht en ZML kunnen bieden. De wenselijke groepsgrootte van klas ZML Intensief is afhankelijk van de ernst van de problematiek.
De onderwijsomgeving voor de doelgroep ZML Intensief-doelgroep wordt gekenmerkt door het bieden van extra overzicht en (zo nodig) vermindering van de prikkels die de leerling te verwerken krijgt, maar ook door de mogelijkheid tot het opbouwen van sociale vaardigheden. Het klaslokaal is zo ingedeeld dat elke leerling zijn eigen vaste (soms afgeschermde) werkplek heeft. Aan vrijwel elk klaslokaal is een prikkelarme ruimte gekoppeld waar de leerling zich terug kan trekken om even tot rust te komen of te werken met minder afleiding. Binnen deze begrenzing en met de benodigde begeleiding wordt er zoveel mogelijk een uitdagende leer- omgeving geboden die uitnodigt om zichzelf, de anderen en de eigen leefwereld te ontdekken, te verkennen en te vergroten.
Doelgroep ZML Belevingsgericht
Bij de leerlingen op de afdeling ZML Belevingsgericht is sprake van een matige, ernstige of diepe verstandelijke beperking. Daarnaast is er sprake van een (zeer) grote achterstand in de sociaal-emotionele ontwikkeling (0-5 jaar) en vaak bijkomstige medische en/of psychiatrische problematiek, wat het geheel complex en de leerling zeer kwetsbaar maakt. Kenmerkend voor een leerling ZML Belevingsgericht is:
• de behoefte aan (continue) nabijheid van een volwassene;
• de behoefte aan afwisseling tussen in- en ontspanning;
• de ervaringsgerichte manier van informatieverwerking.
Op Talryk is ervoor gekozen om vanuit de gedachte en de waarden van het LACCS-programma te werken. Dit programma is ontwikkeld door orthopedagogen Kirsten Munsterman en Karin de Geeter. Het uitgangs- punt hiervan is het streven naar een zo goed mogelijk leven voor iedereen. Om dit te bereiken, dient er aandacht te zijn voor en stil te worden gestaan bij de volgende vijf gebieden: Lichamelijk welzijn, Alertheid, Contact, Communicatie en Stimulerende tijdsbesteding. Wanneer het goed voor elkaar is voor de leerling op deze gebieden, is er sprake van een goed leven. Wan- neer het niet goed voor elkaar is op een of meer gebieden, is er werk aan de winkel. Een hulpmiddel om de leerling goed in beeld te krijgen, is het Ontwikkelingsdenken. Het Ontwikkelingsdenken gaat uit van drie fases: de sensatiefase, de klikfase en de begrijpfase. Middels observaties en gesprek- ken met betrokkenen wordt onderzocht in welke fase een leerling zit. Vervolgens wordt er in de begeleiding en het aanbieden van de lesstof aan de leerling afgestemd op de fase waarin hij of zij (op dat moment) zit. Het team van de afdeling ZML-B wordt getraind door LACCS-geschoolde trainers (de orthopedagoog en IB-er van deze afdeling).